zaterdag 3 november 2012

Laat je animatie aansluiten bij je marketing!



Het hoogseizoen op de campings en vakantieparken is voorbij, voetjes omhoog en even relaxen? Toch is dit ook een mooi moment om eens goed na te denken over de uitstraling van jouw park de komende jaren. Wat is je imago? Hoe kijken gasten tegen jouw camping of vakantiepark aan? Waarom zouden ze terugkomen? Waarin ben je uniek? En hoe kan je animatieteam daarin bijdragen?

Wat zijn je Unique Selling Points?
Tijd om met de ogen van een gast te kijken naar je park. Zo kun je verbeteringen doorvoeren, je marketing aanpak voor 2013 bepalen, nieuwe diensten aanbieden of zelfs je hele bedrijfsstructuur omgooien. Een SWOT analyse is bijzonder geschikt om een scan te maken van jouw bedrijf. Maak een eerlijke lijst met de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Schrijf ook de kansen en bedreigingen op waar je geen invloed op hebt. Kijk goed naar je sterke punten en de kansen die de markt biedt. Hier kun je je Unique Selling Points (USP’s) uithalen namelijk! Stel een aantal USP’s op waar jij met je park voor staat. Hierin ben jij uniek en daarmee trek je bewust een bepaalde doelgroep aan op je park die deze waarden ook belangrijk vinden.

Maak een keuze
Wat we de laatste tijd veel zien zijn campings of vakantieparken die zich specialiseren en zo hun eigen USP’s creëren. Bijvoorbeeld Landgoed ‘t Wildryck. Gelegen in een prachtige bosrijke omgeving en richt zich veel op het thema ‘Natuur’. Nog een voorbeeld: Camping ’t Strandheem. Gericht op tieners. Ze kiezen hiermee een specifieke doelgroep en passen hier alles op aan.

Het animatieteam versterkt jouw USP’s!
Heb jij je eigen sterke punten gevonden waarin jouw park uniek is ten opzichte van je concurrent? Je kunt deze dan nu actief gaan uitdragen. Belangrijk is om je werknemers op de hoogte te houden van je USP’s, zodat zij ze ook uitdragen. Ook het animatieteam kan veel bijdragen in jouw USP’s. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor een thema? Zorg er dan voor dat het animatieteam dit thema uitdraagt. In kleding, de omgang met gasten, in het animatieprogramma, maar ook in activiteiten.

Kies je bijvoorbeeld voor het thema ‘Natuur’? Het animatieteam kan dan bijvoorbeeld knutsels maken van gerecyclede spullen en ze kunnen op pad met een boswachter. Je kunt dit zo gek maken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld met een eigen typetje of mascotte die dit thema nog verder uitdraagt (op je park, maar ook in folders en op de website).

Ook wanneer je kiest voor een bepaalde doelgroep is het belangrijk dat je daar je entertainers, het programma en de activiteiten op aanpast. Kies je bijvoorbeeld voor gezinnen met kinderen t/m 8 jaar? Kies dan voor een veilige, laagdrempelige omgeving met vermaak voor díe doelgroep. Voorbeelden zijn themadagen, theater, knutselen, minidisco etc. Ook hier kun je weer een ambassadeur inzetten die het thema uitdraagt.


Het hebben van een animatieteam is leuk maar niet meer uniek, het is een basisbehoefte geworden. De activiteiten, de entertainers en de uitstraling van het team moeten aansluiten bij jouw park. Denk daarom goed na over wat voor jou en je gasten belangrijk is. Je kunt de animatie daarop aansluiten voor een complete uitstraling naar buiten. Zo komen je USP’s nog beter tot hun recht. Bespreek je belangrijkste USP’s eens met het animatieteam. Zij hebben vast nog veel meer ideeën.

Heb je hulp nodig of wil je een keer sparren over dit onderwerp? Wij helpen je graag met je concepten en je animatieteams!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hieronder je reactie!